Tuesday 7 September 2010

Ini Bukan Zaman Sufi Haraki Semata-mata (ZONREMAJAISLAM.blogspot.com)

Kita sering diberi kata semangat supaya menjadi seorang sufi yang haraki. Tidak sedikit remaja dan anak muda pada hari ini begitu teruja untuk menjadi seorang sufi yang haraki seolah-olah status itu wajib dikecapi mereka dalam membelah badai duniawi pada hari ini. Untuk itu, beberapa kisah individu yang berpengaruh dan berjasa besar dalam dunia Islam dijadikan burhan (bukti) demi meyakinkan semua supaya mereka juga bercita-cita menjadi seorang sufi yang haraki.

Siapakah sufi haraki?

Merujuk kepada istilah di atas, secara ringkasnya sufi merupakan seorang yang sentiasa melakukan tazkiyyatun nafs dan muhasabah diri sebagai seorang hamba. Ia melazimi dirinya dengan adab dan akhlak terhadap sesama manusia dan lebih-lebih lagi kepada Allah swt. Haraki pula merujuk kepada sikap yang responsif terhadap situasi dan isu yang wujud di sekelilingnya dan ditambah pula dengan turut berpartisipasi menghadapi isu-isu yang sedang menari. Oleh itu, secara simplistik sufi yang haraki ialah seorang yang sentiasa membersihkan dirinya dan aktif berpartisipasi dalam isu-isu massa.

Sejarah merakamkan bahawa telah wujud banyak golongan sufi yang haraki sejak zaman nabi saw lagi. Namun begitu, istilah ini telah diberi penjenamaan baru setelah kemunculan Imam Hasan al Banna dengan gerakan Ikhwan Muslimin pada era imperialisme sedang bergejolak. Imam Hasan al Banna merupakan sebuah sosok yang begitu mementingkan penjagaan hati, beradab dengan Allah dan sesama manusia di samping bersama-sama dengan rakan beliau menggerakkan umat Islam dalam menghadapi kebiadapan imperialis kuffar dan tali barut mereka. Beliau juga dirakamkan sebagai salah seorang pengikut kumpulan tarikat Hasafiyyah sewaktu di Mesir dahulu.

Jika pada zaman nabi saw, tabi’ dan tabi’ at tabiin, kelompok ini cukup ramai mewarnai dunia umat Islam. Sebagai contoh Abu Hurairah, Salman al Farisi, keempat-empat khulafa’, Imam Ahmad bin Hanbal dan as Syafie. Era moden terutamanya abad yang ke-20 dan 21 turut merakamkan kemunculan golongan sufi haraki yang bersama-sama menjadi contoh kepada umat Islam dalam meniupkan semangat jihad kepada mereka. Al Maududi, Syed Qutb, Abu Hamid Nasr, M. Natsir, Dr Burhanuddin al Helmy dan banyak lagi ialah nama-nama yang sudah tidak perlu diperkenalkan lagi dalam arena ghuraba’ ini.

Sejarah hidup mereka dibukukan oleh kebanyakan pencinta-pencinta perjuangan Islam supaya inspirasi dan idealisme perjuangan mereka terus hidup dan menghidupkan hati-hati yang lalai dan leka.

Meneruskan pembacaan>>

No comments: