Saturday 11 July 2009

Kejayaan yang tiada (kalau)

Once you learn to quit, it becomes a habit.

kata-kata ini dipetik daripada seorang jurulatih bola keranjang NBA,Vince Lombard yang mengecapi 5 kejuaraan berturut-turut dalam kariernya. Namun frasa-frasa yang indah ini sebenarnya saya petik daripada sebuah novel yang menggetarkan hati karangan Habiburrahman El-Shirazy, seorang penulis novel Indonesia yang masyhur. Masyhur kerana novelnya dan juga masyhur kerana ketinggian ilmunya dalam bidang agama. Semuanya dicurahkan kedalam novel-novel tulisannya. Ketika Cinta Bertasbih memaparkan seorang watak pemuda yang dikenali sebaga Azzam yang berjaya melanjutkan pelajarannya ke Universiti Al-Azhar,Mesir iaitu universiti tertua dalam dunia Islam. Diringkaskan cerita, ketika tahun pertama pengajiannya, ayahnya telah kembali ke pangkuan Ilahi dan meninggalkan emak dan adik-adiknya yang seramai 3 orang di Indonesia.

Azzam merasa bertanggungjawab untuk menyara keluarganya dan sanggup mengorbankan masanya demi membantu meringankan bebannya di Indonesia. Hampir 9 tahun pelajarannya tertangguh semata-mata untuk memberi duit kepada keluarganya. Itulah pengorbanan seorang anak kepada ibunya dan pengorbanan seorang abang kepada adik-adiknya.Di tahun terakhir pengajiannya, Azzam berjaya lulus dengan baik dan akhirnya kembali semula ke tanah air bertemu ibunya selepas 9 tahun tidak ketemu.



Cerita diatas hanyalah sekadar satu perkongsian yang boleh dijadikan iktibar bersama. Menjadi satu ibrah sebagai pedoman dalam kehidupan ini.

Disaat saya menulis blog ini, ianya belum masuk 24 jam selepas mengetahui keputusan ujian bagu semester ini. Alhamdulillah, saya memperoleh 3.31(CGPA). Namun, satu perasaan bersalah bercampur tercabar datang dalam diri saya ketika ini. Sebabnya:

Target Awal Semester: >3.5
Target Selepas dapat Coursework Mark: 3.45
Target Selepas Jawab Semua Kertas: 3.5



akhirnya result sebenar~3.31 sahaja.

Agak kecewa dengan prestasi semasa dan juga diri sendiri. Terbayang dalam fikiran semua perkara yang dilakukan semester lepas. Haish.......

Kalaulah aku study betul2....
Kalaulah aku xmain2....
Kalaulah aku fokus masa lecturer mengajar...
Kalaulah aku buat assignment betul2....
Kalau...
Kala....
Kal...
Ka..
K..

Banyak sangat "kalau" ni... kalau masuk bab fekah ni confirm xlepas.... sebab dalam menentukan hukum ni, xder yang kalau.... semuanya kena jelas dan pasti...

Sebab tu pada saat ini saya merasa terkesan dengan kata-kata vince lombard(walaupun baru tahu nama),agar tidak berputus asa dalam hidup. Matlamat kita hidup ini hanyalah satu,namun matlamat semasa hidup ada beribu. Semuanya perlu untuk ditunaikan. Jasad kita ada hak keatas kita, roh juga ada hak ke atas kita. Berilah jasad kejayaan dan kesenangan didunia.Namun berilah juga roh kesenangan dan kejayaan diakhirat.

Sebelum saya menaip bait-bait terakhir ini,marilah kita sama-sama renungi sebuah firman Allah dalam Al-Quran:

"Sekiranya kamu menolong agama Allah,Allah akan menolong kamu dan memperteguh kedudukan kamu."
(Surah Muhammad :7)

Wallahua'lam,semoga mendapat manfaat daripada yang sedikit ini.

4 comments:

Bukhari Razali said...

salam.siapa punya novel tu??nak pinjamm,,ehhehe..zahin pon da post psl KCB.kuang3!!

Rakan Masjid Universiti Teknologi PETRONAS said...

entah, saper punyer ntah... :-)

Raymond Abdul said...

Walla wei!!!!
Ada blog tuh....
Blah la wei....
Post result kt blog...
bangga siot...

Rakan Masjid Universiti Teknologi PETRONAS said...

apa nyer bangga... xdean list nak bangga apa....